Am ajuns la Bookfest in a doua zi a targului de carte, asteptand „sa se mai dezmeticeasca” expozantii dar si vizitatorii. Si cred ca am facut bine, avand in vedere ca unele librarii au ales sa participe de joi si, mai mult, din declaratiile editurilor prezente, in prima zi „a cam batut vantul, au fost putini clienti”. Reducerile sunt mari, ajungand si pana la 80%, dar unii clienti tot nu sunt multumiti.
Inca de la intrarea in spatiul de expunere Bookfest de la Complexul Expozitional Romexpo am realizat ca nu este multa lume. De altfel, expozantii intervievati au recunoscut ca se bazeaza pe weekend pentru a-si recupera investitia. „Nici nu acceptam sa pierdem bani, pai cum!? Ieri (miercuri – n.r.) a fost o zi slaba, dar astazi pare a fi mai animat. Acum, ca am inceput sa aparem in presa, o sa vina lumea”, spune Ileana Iorga, coordonator vanzari la Grupul Editorial Rao, unul dintre primele standuri de care „m-am ciocnit”. Ea a subliniat ca, pe langa profitul pe care spera sa il faca din prezenta la targ, au de castigat si vizibilitate.
Numarul de expozanti a ramas aproape neschimbat fata de anii precedenti, circa 145, desi piata de carte este mica – doar 60-80 milioane de euro, conform celor mai mari edituri din piata. Piata din Polonia, de exemplu, este de aproximativ 1 miliard de euro.
Tot neschimbat de trei ani a ramas si pretul chiriilor cerute expozantilor – 75 de euro/mentru patrat spatiu deja amenajat sau 60 euro/metru patrat spatiu neamenajat. Organizatorii nu parea foarte entuziasmati de acest lucru, intrucat lor li se cere mai mult pe inchirierea halelor.
Librariile Carturesti, prezente si ele, ofera reduceri in special la DVD-uri, muzica si filme, mai putin la carti in timp ce Editura Prior, care ofera carti in limbi straine si au o sectiune de business vasta, „se lauda” cu reduceri ce variaza intre 20% si 80%. „Uite, la Enciclopedi