Celebra freză din Ialomiţa, care a deszăpezit Bărăganul timp de patru decenii, va fi vândută prin licitaţie publică, cu un preţ de pornire de 300.000 de lei .
Cu peste 400 de cai-putere la bord, freza Ural, deţinută de S.C. Drumuri şi Poduri S.A. din Ialomiţa, va fi scoasă din funcţiune. Utilajul a fost fabricat în Ucraina sovietică, la începutul anilor ’70.
Maşinăria este în realitate un mastodont de metal, iar potrivit manualului tehnic reprezintă un hibrid între un tanc şi un avion. Utilajul a fost prevăzut cu două motoare gigant, unul care pune în funcţiune freza care îndepărtează zăpada, iar celălalt care o face să se deplaseze.
Doi şoferi în acelaşi timp Foto Freza Ural de la Slobozia
Fiecare dintre cele două motoare consumă diferit. Dacă primul se alimentează cu benzină şi consumă 25 de litri pe oră, cel de-al doilea este diesel, „înghite“ până la 60 de litri de combustibil pe oră şi conferă frezei Ural o viteză de până la 40 de kilometri la oră.
„După cum vedeţi, are un bord ca de avion. Este nevoie de doi oameni pentru a putea pune în funcţiune acest utilaj. Unul o conduce, în timp ce celălalt pune în funcţiune instalaţia prin care este îndepărtată zăpada. Are un sistem cam complicat de acţiune, dar ne-am făcut treaba cu ea extrem de bine. S-a mai rupt una, s-a mai sudat acolo, dar niciodată nu ne-a lăsat la greu“, explică Valentin Munteanu, inginerul care mai bine de două decenii s-a ocupat de întreţinerea şi reparaţiile frezei Ural de la Slobozia.
S-a luptat cu iernile de coşmar
Din această iarnă, monumentul sovietic folosit la deszăpezirea drumurilor din Bărăgan nu va mai fi pus la treabă. Freza Ural a fost trasă pe linie moartă alături de alte agregate vechi, folosite la deszăpezit. Conducerea societăţii a motivat decizia prin prisma faptului că întreţinerea gigantului utilaj de desz