Europa se află de câteva săptămâni într-un adevărat vârtej cauzat de situaţia la limită în care se află Grecia, iar pe bursele externe companiile şi băncile pierd miliarde de euro în fiecare zi.
În România, consumul a dat primul semn de revenire în iulie (0,1%), în timp ce producţia industrială s-a majorat cu 5%, creşteri încă timide, dar peste care vine o realitate mai optimistă "din teren", de la companii mici care au început să angajeze sau de la giganţi precum IBM care se gândesc să deschidă în România centre cu mii de angajaţi.
"Pentru a putea trece peste o criză trebuie să fii agil, să ai multă «slănină» pe tine, să nu faci cheltuieli aiurea şi să iei rapid decizii. Noi nu am tăiat în niciun caz bugetele din zona de cercetare, pentru că acest departament reprezintă ADN-ul companiei, în care investim în continuare peste o treime din venituri. După ce am analizat impactul unor cheltuieli făcute în ultimii ani în unele proiecte şi am investit numai în cele care au adus valoare adăugată, am mutat resurse şi am optimizat procese", spune Florin Talpeş, 55 de ani, acţionar majoritar şi CEO al Bitdefender, companie cu peste 500 de angajaţi în România şi în străinătate.
Economia nu mai creşte însă uniform, ca în anii de boom, când businessul raporta la unison rate de creştere anuale de 20-30%, iar managerii nu se fereau să comunice cifrele de vânzări care arătau de la lună la lună mai bine. Ultimii doi ani însă (2009 şi 2010), când economia României s-a contractat cu aproape 10%, au schimbat din temelii strategiile companiilor. Cei care au identificat nişe de piaţă s-au orientat către pieţe externe, şi-au dat seama de oportunităţile de achiziţii, dar şi costul mult mai redus al extinderii se numără acum printre câştigătorii crizei.
Unul dintre investitorii locali care au găsit în actuala situaţie o oportunitate de a se extinde este băcă