VITEZĂ. Pe unul dintre cele mai rapide roller-coaster din lume, Dragon Khan din China, viteza maximă este 110 km/h. În cursele de sanie se ajunge la 140 km/h. Sursa: REUTERS
În cursele de sanie, pilotul şi echipamentul fac corp comun, devin un android din carne şi metal. Metamorfoza se produce în primele douătrei secunde şi te duce cu gândul la filmul „Transformers”. Poziţia corectă a corpului, oţelul de excepţie al patinelor şi acceleraţia explozivă propulsează vietatea om-sanie pe pârtie.
Pleci ca din puşcă
Viteza de reacţie a pilotului în virajele de pe traseu e secretul vitezei de 140 km/h. Antrenorii de sanie zic că, dacă nu poţi să desenezi din memorie, pe o hârtie, traseul cu toate virajele sale, nu ai nicio şansă să prinzi viteza asta.
„Trebuie să simţi pârtia, pentru că fiecare are parti cularităţile ei”, a sintetizat Corina Drăgan, antrenor la Clubul Sportiv Orăşenesc Sinaia.
Totul începe de la echipament şi momentul startului. „Patinele, de 80-90 cm, sunt din oţeluri speciale. Cu cât au curbura mai mică, cu atât viteza e mai mare. Copaia este aerodinamică, formele sunt îmbunătăţite după teste îndelungate”, adaugă antrenoarea.
Cu cât eşti mai greu, cu atât aluneci mai repede. Sportivul se poate folosi de o vestă de plumb de 10 kg. Important e să nu depăşeşti 190 kg: sania are maxim 27 kg, tu cântăreşti restul.
Al doilea moment crucial este felul în care se aşază pilotul pe sanie. Curbura patinelor nu are o stabilitate foarte mare. O secundă de dezechilibru poate fi dezastruoasă pentru viteza de alunecare.
Un start bun înseamnă o viteză de reacţie bună. Sportivii fac o mişcare de du-te-vino din bazin, au mănuşi cu ţepi pentru o priză cât mai bună, „iar când simt, pleacă”, precizează Corina Drăgan. Întâi pleci cu mintea, abia apoi te urmează şi picioarel