Comisia Europeana a publicat noi harti care arata cele noua coridoare principale care vor actiona ca o coloana vertebrala a transporturilor în cadrul pietei unice europene si vor revolutiona conexiunile est–vest.
Noua politica instituie, pentru prima oara, o retea centrala de transport bazata pe noua coridoare principale: 2 coridoare nord–sud, 3 coridoare est–vest si 4 coridoare diagonale. Reteaua centrala va transforma conexiunile est–vest, va înlatura blocajele, va moderniza infrastructura si va eficientiza operatiunile transfrontaliere de transport pentru calatori si pentru companii în întreaga UE.
Noua retea centrala de transport va fi sustinuta de o retea cuprinzatoare de rute la nivel regional si national care aduc trafic în reteaua centrala. Reteaua afluenta globala va asigura acoperirea completa a UE si accesibilitatea tuturor regiunilor.
Scopul este ca treptat, pâna în 2050, cea mai mare parte a cetatenilor si a întreprinderilor din Europa sa se afle la cel mult 30 de minute distanta, ca timp de deplasare, de aceasta retea globala.
Luata în ansamblu, noua retea de transport va oferi:
- calatorii mai sigure si mai putin aglomerate,
- calatorii mai fluente si mai rapide.
Reteaua centrala va conecta:
- 94 de porturi europene principale cu legaturi feroviare si rutiere;
- 38 de aeroporturi principale cu legaturi feroviare cu orase mari;
- 15 000 de km de linii de cale ferata modernizate pentru circulatia de mare viteza;
- 35 de proiecte transfrontaliere pentru reducerea blocajelor.
Reteaua centrala urmeaza sa fie realizata pâna în 2030. Aceasta va fi forta motrice economica a pietei unice care va permite o libera circulatie reala a marfurilor si a persoanelor în întreaga UE.
Proiectele ce implica România sunt cele incluse în Coridorul Rin-Dunare, a carui ax