Intre tipar si multiplicare artistica, gravura este fara indoiala una dintre disciplinele plastice provenite din accelerarea comunicarii prin imagine. Intr-un colt de tara, la o raspintie mare a apelor, s-au adunat, in pofida fragilitatii lor, gravurile a zeci de generatii de artisti romani, cu anii de nastere cuprinsi intre 1896 si 1977. Este vorba de merituoasa initiativa a Muzeului din Tulcea, institutie prestigioasa care a aniversat in anul 2000 jumatate de secol de existenta si care a devenit institut de cercetari eco-muzeale. Tot in luna mai a anului 2000 s-a rememorat simpozionul de gravura romaneasca contemporana din anul 1980 printr-un colocviu si o expozitie panoramatica. Au fost invitati artisti gravori, critici si istorici de arta din mai multe centre ale tarii. Volumul rezultat din comunicarile a 13 participanti (Aurelia Pavel, Adrian Silvan Ionescu, Mariana Vida, Mariana Cocos Tomozei, Maria Magdalena Crisan s.a.m.d.) s-a lansat in conditii tipografice excelente pe 11 octombrie a.c., in salile elegante ale Muzeului de arta din Tulcea. Textele au o diversitate informationala mozaicata: de la studii de istoria artei pentru secolul al XIX-lea, la portrete de atelier facute creatorilor contemporani, comunicari de procedee tehnice sau sistematizari de generatii si de palmares expozitional in domeniul gravurii.
Semnalam faptul ca acest volum este si un catalog extraordinar cu peste 100 de pagini de reproduceri, o treime color, care ofera o diagrama stilistica a unui domeniu major al creatiei plastice romanesti. Salutam eforturile organizatorilor si-l amintim pe patriarhul muzeografiei de la Tulcea, domnul director Simion Gavrila, care semneaza predoslovia albumului. Grafica, macheta, efortul editorial si stiintific, tenacitatea si daruirea organizatorica le datoram artistului Ibrahima Keita, cel care conduce de citiva ani sectia de arta a complex