Consiliul Fiscal apreciază drept realiste proiecţiile de venituri aferente anului 2014, apreciind că acestea sunt consistente cu dinamicile bazelor macroeconomice relevante şi cu impactul evaluat al măsurilor discreţionare, cu rezervele legate de lipsa de precizie cu privire la parametrii impozitării structurilor speciale, se arată într-o opinie remisă redacţiei.
De asemenea, având în vedere intenţia declarată a autorităţilor de a micşora nivelul contribuţiilor sociale pe parcursul anului 2014, Consiliul Fiscal constată că impactul unei asemenea măsuri nu se regăseşte în proiecţia bugetară curentă pentru 2014 şi nici în cea pe termen lung (ceteris paribus, impactul net anualizat al unei reduceri cu 5 puncte procentuale a CAS la angajator ar implica un deficit mai mare cu circa 0,5-0,6% din PIB).
Consiliul Fiscal susţine că adoptarea unei asemenea măsuri, deşi în mod cert dezirabilă din perspectiva mediului de afaceri, nu este posibilă în condiţiile respectării angajamentului de consolidare fiscală asumat (ce incumbă din tratatele europene) fără identificarea unor măsuri compensatorii de dimensiuni echivalente (deci de amploare), reprezentate fie de majorări/extinderi de bază de impozitare în cazul altor taxe şi impozite, fie de reducerea unor cheltuieli. În opinia Consiliului fiscal, o reducere de amploare a cotelor legale de CAS, necesară din perspectiva reducerii poverii fiscale pe muncă, poate fi realizată în măsura în care se reduc/elimină diferenţele actuale foarte mari de tratament fiscal între diverse forme de venituri (salarii, drepturi de autor, persoane fizice autorizate, microîntreprinderi etc.).
Potrivit Consiliului Fiscal, Guvernul poate analiza alternativ posibilitatea angajamentului ferm pentru o traiectorie multianuală de implementare graduală a unor reduceri de contribuţii sociale (ex. 0,5 - 1 puncte procentuale pe an), care ar pute