Dincolo de calcule legate de taxe si evolutia cursului valutar, adevarul este ca in ultimii doi ani pretul benzinei a crescut in Romania cu peste 80%, procentul de crestere fata de mijlocul anului 2008 – atunci cand barilul de petrol costa aproape $150 – fiind de peste 20%, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
In ultimii doi ani, salariile au ramas practic la acelasi nivel, iar in aceste conditii cresterea preturilor – desi in cea mai mare parte justificata – ii nemultumeste pe multi dintre soferi, unii dintre ei alegand sa protesteze in diverse moduri. Efectul acestor proteste asupra pretului benzinei va fi insa cel mai probabil egal cu zero.
In Romania, in 2008, intre pretul maxim si cel minim al benzinei a fost o diferenta de 32%. Daca ne uitam la americani, in momentul in care barilul de petrol costa 147 de dolari, pretul unui galon de benzina (3,78 litri) era de $4,12. La sfarsitul anului 2008, galonul de benzina costa $1,6, cu 61% mai putin. In prezent pretul per galon este de $3,1, dublu fata de sfarsitul anului 2008, insa cu 24% mai mic fata de cel maxim.
Dupa cum se poate observa, fluctuatia pretului benzinei in SUA este mult mai mare decat cea de la noi, motivul principal fiind ponderea taxelor – in Romania, 50% din pretul la pompa reprezinta taxe, iar in SUA, ponderea taxelor este in medie de doar 13%. Iar cu cat ponderea taxelor este mai mica, cu atat pretul la pompa al carburantilor este mai sensibil la fluctuatiile cotatiilor la nivel international.
Sa nu uitam insa ca discutam despre doua modalitati de abordare diferite – europenii taxeaza masiv carburantii, iar Romania trebuie sa se conformeze regulilor UE, in timp ce americanii pastreaza un pret mic pentru a sustine dezvoltarea economica.
In ce priveste impactul cresterii pretului benzinei, problema principala nu o reprezinta populatia (la urma