Ministerul Transporturilor a semnat ieri primul contract de concesiune in infrastructura pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, al carui cost de constructie, proiectare si intretinere se ridica la 1,57 mld. euro. Statul va plati insa de trei ori mai multi bani de-a lungul celor 30 de ani de concesiune, pentru ca va acoperi rambursarile si dobanzile creditelor pe care le va contracta constructorul.
Guvernul va plati pentru Comarnic-Brasov (55 km) circa 4,8 mld. euro pana la finalul contractului, doar dupa ce vor fi incheiate lucrarile de constructie, care vor dura patru ani. Cu alte cuvinte, pana nu va circula prima masina pe autostrada - termenul estimat fiind 2015 -, consortiul francezo-elen Vinci-Aktor nu va primi niciun ban de la guvern.
"Contributia Guvernului la proiect va aparea doar dupa finalizarea constructiei autostrazii la standardele stabilite in Contractul de concesiune (confirmate si de un Inginer Independent agreat impreuna de catre Autoritatea contractanta si Concesionar) si deschiderea acesteia pentru uzul public. Atunci cand aceasta conditie este indeplinita, Guvernul incepe sa puna la dispozitia Concesionarului o suma anuala - numita plata de disponibilitate", au declarat pentru ZF surse din Ministerul Finantelor Publice (MFP).
Plata de disponibilitate (180 mil. euro) cuprinde sumele anuale ale rambursarilor si dobanzilor la imprumuturile angajate de concesionar (consortiul Vinci-Aktor) pentru a finanta costurile de dezvoltare si constructie ale proiectului.
In plus, banii de la stat vor acoperi si un procent din costurile anuale de operare, intretinere si reparatie ale autostrazii si impozitul pe profit platibil de catre concesionar in Romania, pentru venitul sau net obtinut din proiect. Platile pe care le va face statul sunt strict legate de indeplinirea criteriilor de performanta asociate operarii si intretineri