De la cea mai recentă producție a fraților Ethan și Joel Coen la filmul Sofiei Coppola, la Cannes totul e de neratat
Un omagiu lui Jerry Lewis, prezent cu un film nou, la Cannes, la 87 de ani, un omagiu filmului indian, Bollywood-ului, care a împlinit 100 de ani, Programul Media, al Uniunii Europene, secţiunile care te bombardează, în paralel, cu titluri care mai de care mai tentante (şi, după ce optezi, te chinuie gândul că „filmul din sala de alături e mai bun”, aşa cum pe autostradă, de la Murphy citire, „cealaltă bandă merge mai repede”!), nu degeaba ne aflăm la un megafestival, iar ubicuitatea n-a fost încă inventată.
Muzică şi disperare
Am ieşit acum de la ultimul film al fraţilor Ethan şi Joel Coen („Inside Llewin Davis”). Absolut fermecător!
Portretul unui cântăreţ de muzică folk, în New Yorkul anului 1961, „dinainte de Bob Dylan” (interpretul, Oscar Isaac, face un rol de Oscar, dacă nu de Cannes!), un tip care doarme pe la prieteni, fără palton şi fără noroc, cu discuri care nu se vând, dar cu un motan roşcovan pe care îl cheamă Ulisse (deci, evident, se va întoarce singur acasă); nimeni n-ar fi bănuit că universul nostalgic şi tandru al folk-ului poate ascunde atâta foame şi atâta disperare! E inimaginabil azi, în epoca internetului, spun autorii, cât de diferite erau lucrurile înainte de explozia mass-media, şi cât de izolaţi de restul lumii puteau trăi, pe atunci, nişte tineri muzicieni, oricât de străluciţi. Şi care erau obsedaţi de muzică şi de supravieţuire, nu de celebritate.
Joc periculos
În schimb, filmul Sofiei Coppola („fata lui tata”, ajunsă la 42 de ani şi la maturitatea unei cariere), „Bling Ring”, prezentat în deschidere la „Un certain regard”, se plasează la antipod: în lumea obsedată de celebritate ieftină, în lumea „tele-realităţii” şi a comunicării pe cât de instantanee pe atât de superficiale, în lumea unor