„Anul unu“ este o comedie cu o premisă obosită şi glume scârbavnice. Coincidenţa a făcut ca, la o zi după ce am fost la „Year One”, să revăd la televizor capodopera comică „Groundhoung Day”. Greu, foarte greu de crezut că sunt ieşite din mâna şi mintea aceluiaşi om. Harold Ramis e responsabil pentru o grămadă de momente mari în comedia modernă. Multi-talentatul scenarist/regizor/actor/producător a fost scribul unor clasice precum „Stripes”, „Caddyshack”, „Ghostbusters” sau „Analyze This”. Chiar era necesar ca omul care a scris comedia seminală „Animal House” să încerce să prindă o bucată din trena lui Judd Apatow? „Year One” este prima colaborare dintre Ramis şi producătorul unor succese mamut ca „The 40 Year Old Virgin”, „Knocked Up” şi „Superbad” şi, cu puţin noroc, şi ultima.
Acest film de epocă (de piatră) îi urmăreşte pe Zed şi Oh, doi cavernoşi care nu-şi prea găsesc locul în societatea primitivă. Extrem de incompetenţi şi inadaptaţi printre vânătorii macho şi veneratorii focului, cei doi sunt exilaţi din sătucul lor şi decid să vadă dacă există şi alte forme de viaţă în micuţul ţinut preistoric. Ei dau peste o grămadă de personaje din vechiul Testament, printre care Cain, Abel, Adam (tatăl lor) şi Abraham (părintele monoteismului), înainte de a ajunge în Sodoma şi Gomora.
Flatulenţă, vomă şi scatologie
Presupun că declinul era inevitabil; ca să rămână relevant şi hot în ochii noii generaţii, Ramis a vrut să se scalde în fântâna tinereţii, doar că aceste noi veşminte hip nu i se potrivesc. Comediile sale reuşeau să fie hilare fără să se cufunde în mocirlă pentru a ne smulge râsete, aşa că e dezolant să vezi abundenţa puerilă de flatulenţă, vomă şi scatologie care saturează filmul.
Intriga e o relucrare ceva mai puţin inteligentă a peliculei „Istoria Lumii: partea 1” de Mel Brooks, cu un accent mai pronu