Peste structura clasica a unei companii se suprapune o alta, aproape invizibila. Pe langa departamentul de marketing, cel financiar sau de vanzari, ba uneori chiar in interiorul acestora, se formeaza o retea informala de "grupulete", unde angajatii impartasesc pasiuni, succese sau frustrari. O retea mai puternica decat cea formala.
"Formarea grupurilor informale este un proces natural - foarte pe scurt, oricand exista oportunitatea, un asemenea grup se va forma. Prin oportunitate inteleg posibilitatea de satisfacere a unor nevoi ale angajatilor, pe care organizatia sau grupurile formale nu reusesc sa le satisfaca", spune Ana Glavce, country HR manager la TNT.
Angajatii se "asociaza" in asa-numitele "bisericute" in functie de pasiuni comune, tabieturi comune sau pe criterii profesionale (colegi de departament).
Ciprian Teleman, senior consultant in cadrul TMI Training&Consulting, spune ca astfel de grupulete nu se formeaza doar in companii, ci oriunde exista oameni care petrec timp impreuna, pentru ca oamenii comunica si se asociaza. Iar influenta pozitiva sau negativa a grupurilor informale este in dependenta directa cu cauzele care le genereaza.
"Daca exista tensiuni intre angajati si management, atunci prima supapa si, in multe cazuri si ultima, prin care acestea vor rabufni sunt bisericutele", spune Teleman.
Nici Madalina Didea, managing partner la Hart Human Resource Consulting, nu crede ca viata informala a unei organizatii poate fi inlaturata. "Sociologii au constat, pe baza cercetarilor, si practicienii, pe baza observatiei cotidiene, ca, de multe ori, informalul bate formalul. De aceea, cred ca este utila reperarea liderilor informali si atragerea lor de partea mesajelor organizationale", spune ea.
Pe de alta parte, formarea grupurilor informale presupune aparitia unui set implicit de norme si reguli impartasite de memb