Aderarea la Uniunea Europeana ne va aduce si bune si rele. Ii finantari importante prin fondurile structurale, libera circulatie pe continent plus beneficiile apartenentei la un spatiu economic comun dar si multa birocratie si un sistem rigid de reglementari despre care multi analisti spun ca afecteaza capacitatea europenilor de a fi competitivi la nivel global. Un lucru este insa sigur.
Fara presiunile de la Bruxelles sansele de a pune pe picioare un sistem institutional cit de cit functional in Romania ar fi fost destul de palide. Chiar si asa, trebuie sa fim constienti ca procesul de coagulare a unei administratii publice functionale si predictibile e unul de lunga durata.
Daca mai aveam nevoie de o radiografie care sa ne spuna cum mai stam din acest punct de vedere am avut parte de o mostra elecventa in urma cu o saptamina, in Parlament, cu prilejul discursului presedintele Traian Basescu.
Ideea premierului, imputabila evident si celor care l-au consiliat, de a lipsi in mod ostentativ a fost o eroare si in plan institutional si in plan personal, mai ales ca el a jucat permanent cartea responsabilitatii si sobrietatii prin comparatie cu izbucnirile picante, adesea controversate, ale sefului statului.
Pentru ca evenimente precum un discurs al presedintelui in fata Parlamentului fac parte din categoria celor care pe termen lung trebuie sa consolideze un ritual institutional dincolo de pasiunile si umorile actorilor politici de la un moment dat.
Sint citeva metehne fundamentale care afecteaza grav mediul politic autohton si sistemul adminsitratiei centrale si locale in ansamblu. ~n primul rind exista un serios deficit de responsabilitate. Cea mai mare parte a celor propulsati la un moment dat in functii nu par sa realizeze ca o anumita pozitie publica impune si un anumit tip de comportament.
Pur si simplu n