Ministrul învățământului Remus Pricopie şi-a premiat colegul Mircea Malița din Asociația Română pentru Clubul de la Roma. Ocazie cu care în discursul românesc despre educație s-a auzit ceva nou: “Piaţa muncii este o noţiune care pe mine mă îngrozeşte. Să fie absolvent de facultate şi să fie tratat la nivelul legumelor care se vând în piaţă, al castraveţilor. Ce sunt castraveţi? Ce sunt absolvenţii ca să fie valorificaţi, controlaţi şi decişi de jocurile pieţii. Să fim serioşi, este o glumă sinistră“, a spus Malița, fost ministru al învățământului în perioada comunistă, matematician, academician şi fost diplomat.
Academicianul Malița este des citat pentru un raport al Clubului de la Roma, “No Limits to Learning: Bridging the Human Gap” (în original aici) , din care traduc un paragraf:
Valorile (values) separă învâțământul de mentenanță (maintenance learning) de învățământul inovativ (innovative learning). Învățământul de mentenanță ignoră acele valori ce nu sunt inerente în structurile politice şi sociale pe care este destinat să le mențină, şi tinde să îşi țină valorile intrinseci implicite şi nevizibile. Însă tensiunea creată de presiunea de a selecta dintre valori multiple catalizează învățarea inovativă.
Este excelent ca în discursul românesc despre educație să vină cineva să spună: vorbim de atâția ani de aducerea absolvenților la idealul angajatorilor, pe tavă, dar ce sunt absolvenții, legume? Academicianul Malița vorbeşte şi despre importanța gândirii critice în şcoală şi despre dogmele la care elevii sunt expuşi în ultimii ani: competiția, urmărirea câştigului imediat, educația ca instrument, investiție, lucru de trecut în CV.
Acordarea premiului de excelență lui Mircea Malița este la prima vedere un semnal de sănătate în societatea românească: un fost demnitar comunist este recunoscut pentru contribuția sa, şi nu pus laolaltă cu alț