"Vom ajunge sclavii moderni ai Europei", asta spuneau ieri o parte din cei peste 7.000 de angajaţi ai Dacia de la Mioveni care au ieşit în stradă în semn de protest faţă de propunerile de modificare a Codului muncii. Paradoxal, ei susţin că nu sunt în stradă împotriva angajatorului lor, adică grupul francez Renault, ci împotriva Guvernului.
Contradicţiile apărute în jurul noului proiect de modificare a legislaţiei muncii, începând de la faptul că sindicatele s-au aliat cu o parte din patronate sau de la situaţia angajaţilor care cer demisia Guvernului pentru scumpirea carburanţilor şi pentru un proiect de Cod al muncii aflat încă în dezbatere, nu fac decât să îngreuneze o piaţă a muncii care are nevoie de flexibilitate pentru ca investitorii să poată relua angajările.
Patru confederaţii patronale au semnat împreună cu cele cinci mari sindicate o scrisoare transmisă preşedintelui Traian Băsescu prin care îi solicită să intervină în medierea discuţiilor pe pachetul de legi în domeniul muncii, pentru că nu se înţeleg cu celelalte nouă patronate reprezentative la nivel naţional. La rândul lor, acestea din urmă readuc în discuţie faptul că "rivalii" lor nu sunt reprezentativi şi spun că este neobişnuită solicitarea intervenţiei şefului statului, având în vedere că joi este programată o întâlnire pe aceeaşi temă cu premierul Emil Boc.
Toată nebuloasa a fost creată în jurul proiectului de modificare a Codului muncii, care a preluat aproape integral propunerile Consiliului Investitorilor Străini (CIS), o organizaţie care reuneşte peste 100 dintre cele mai puternice companii private cu afaceri de 36 de miliarde de euro (adică 15% din cifra de afaceri a tuturor companiilor din România).
"Toate pachetele pe legislaţia muncii, Codul muncii, legea sindicatelor sau legea conflictelor de muncă dacă se aplică în forma actuală, în următorii doi ani toţi salar