Construcţia tronsoanelor dificile ajunge şi la 30 milioane de euro/kilometru, iar întreţinerea autostrăzilor este de două ori mai scumpă decât la americani sau vecinii din Vest
Construcţia tronsoanelor dificile ajunge şi la 30 milioane de euro/kilometru, iar întreţinerea autostrăzilor este de două ori mai scumpă decât la americani sau vecinii din Vest
Evaluările Societăţii Academice Române (SAR) arată că la construcţia de autostrăzi s-ar putea cheltui - pentru porţiunile dificile - sume de ordinul zecilor de milioane de euro/kilometru. Şi lucrările de întreţinere a drumurilor noastre rapide presupun cheltuieli de două ori mai mari decât în ţările din UE sau SUA.
"Costurile de construcţie pe kilometru de autostradă sunt duble în România faţă de Polonia şi Ungaria, cele mai dificile porţiuni putând ajunge la 30 milioane de euro pe kilometru. Anumite cheltuieli de întreţinere şi operare sunt de asemenea duble faţă de UE sau SUA", notează autorii raportului sectorial privind starea infrastructurii, prezentat ieri de conducerea SAR.
Toate aceste costuri "trebuie atent planificate şi ţinute sub control prin contracte transparente şi competitive, supervizare independentă a lucrărilor şi o prioritizare clară a secţiunilor de autostradă care se execută".
Cât priveşte viitorul apropiat al infrastructurii rutiere româneşti, în raportul SAR se arată că "strategiile de autostrăzi şi drumuri expres anunţate în ultima vreme pentru perioada 2007-2013 sunt fanteziste". În opinia experţilor SAR, respectivele strategii "presupun o capacitate de absorbţie prin investiţii de 2-3 miliarde euro pe an în acest sector. În practică, această capacitate nu a depăşit niciodată 500 milioane euro pe an şi este în scădere.
Administratorii infrastructurii, "în stare de faliment"
Raportul SAR atrage atenţia şi asupra faptului că "strict tehnic, CFR şi C