Mihai Ghyka, directorul general al InBev Romania, producatorul Bergenbier, spune ca in ultimele trei luni ale anului trecut consumul de bere s-a aflat pe un trend descendent, pentru prima data in ultimii ani, ca urmare a temperaturilor scazute si a migratiei unui segment din ce in ce mai important al populatiei catre Italia si Spania.
"Ne-a surprins o accentuare a sezonalitatii, faptul ca mai si iunie au fost niste luni extrem de calduroase cu o cerere foarte mare fata de anul precedent, cu o crestere de peste 20% in lunile respective, in timp ce finalul de an ne-a surprins cu temperaturi joase si o cerere cu intre 5-8% mai mica fata de 2006".
Potrivit managerului InBev, care conduce o companie cu afaceri de aproape 160 de milioane de euro in 2006, accentuarea sezonalitatii pe piata berii are doua motive. "Temperaturile scazute si migratia unei paturi de mijloc, in devenire catre Spania si Italia face ca oamenii acestia sa devina niste mari consumatori, nu doar de bere, ci de orice, intr-o perioada scurta de timp, iulie si august. Oamenii se intorc in tara si isi consuma economiile", spune Ghyka.
Situatia afecteaza in special producatorii de bunuri de larg consum care nu au portofolii complementare.
"Daca eu produc bere, mi-ar trebui alaturi iarna un brand de sampanie, de exemplu, ca sa normalizez cererea. Cu cat sezonalitatea a mai accentuata, cu atat utilizarea mijloacelor fixe e mai putin optimala", explica Ghyka.
Printre solutiile pentru asigurarea unui portofoliu complementar se numara berile de iarna sau cele speciale, cu continut de alcool sub 2-3%. Pe piata romaneasca insa, segmentul berilor speciale nu trece de 3% din vanzarile totale, chiar daca includem in acest domeniu si berea fara alcool.
Sezonalitatea accentuata si cresterile de peste 20% din lunile de vara au determinat ca, la mijlocul anului trecut, capacitatea de