După atâtea analize, evaluări, prognoze, studii de impact şi încă multe alte chestiuni savante, iată că – mai bine mai târziu decât niciodată – criza economică mondială este pe cale să devină şi muza unor creatori. Sau, cel puţin, aşa ne lasă să înţelegem săptămânalul "Courrier International”, care, la rândul lui, citează câteva revelaţii ale publicaţiei-magazin "Variety”.
UN CINEAST ŞOC. Aşadar, este vorba despre un documentar-şoc, având un titlu-şoc şi un autor-şoc. Filmul se numeşte "Capitalismul: o Love Story" ("Capitalismul: o poveste de iubire") şi este semnat de Michael Moore, un controversat autor de documentare cinematografice. "Va fi o perfectă poveste hollywoodiană"- s-a confesat M. Moore săptămânalului Variety - având toate ingredientele: pasiune, lux, romantism şi 14.000 de angajaţi care dispar în fiecare zi."
De ce este recunoscut Michael Moore ca un cineast-şoc? Foarte simplu: pentru faptul că, încă de la debutul său, a dorit (şi a reuşit!) să şocheze, să provoace, să irite, să enerveze. Încă de la premiera documentarului său, "Roger şi eu", a fost considerat ca un "pumn în faţă" dat spiritelor comode şi suficiente care se abandonaseră mitului civilizaţiei de consum. Să nu uităm că, acum 20 de ani, ne aflam în plină feerie a neo-liberalismului şi a plezirismelor sale. Şi, tocmai atunci, venea un tânăr cvasi-necunoscut să pună pe ecran o poveste-document despre consecinţele masivelor concedieri şi ale politicilor de delocalizare aplicate gigantului General Motors în localitatea sa natală, Flint, din Michigan. Filmul "descrie un oraş deja desfigurat de dificultăţile economice, având cartiere depopulate, case derăpănate şi o rată a şomajului de 25%".
COINCIDENŢE. Nu pot fi trecute cu vederea nici coincidenţele pe care, voit sau nu, Michael Moore le polarizează şi le cultivă. Despre prima coincidenţ