Wall-Street.ro: Care au fost deciziile gresite care au adus Tarom pe pierderi in ultimii ani?
Nicolae Demetriade: Angajatii Tarom in proportie de 75% sunt aceiasi care au facut performanta in 2001-2002, o mare parte dintre ei sunt si acum in companie. Dar au avut nesansa sa le fie impusi multi conducatori fara expertiza in management. Din 2002 pana in prezent au fost schimbati 12 directori generali iar schimbarile care au intervenit in ultimii 6 ani, au tulburat mult atat echilibrul financiar cat si increderea personalului in deciziile conducatorilor. Tarom era in 2007 una dintre cele mai bine consolidate companii aeriene din Europa, din punct de vedere financiar, avand un cash in conturi mai mare decat cifra de afaceri, dar in ultimii 5 ani a ajuns sa inregistreze pierderi de 300.000.000 USD.
Timp de 3 ani a fost numita si pastrata in functie o directoare, care nu avea nici experienta, nici expertiza, pe care nu a intrebat-o nimeni - si ma gandesc la Min Transporturilor - ce se intampla cu compania, cum a ajuns Tarom sa inregistreze pierderi de zeci de milioane anual. Cand semnele crizei financiare erau foarte evidente peste tot in lume, cand se stia de Lehman Brothers a dat faliment, cand se anticipa venirea crizei si in Europa, cand IATA informa in luna august 2008 ca va fi cea mai dureroasa criza din aviatie, ca in America au fost puse la sol 500 de avioane si recomanda tuturor operatorilor aerieni sa isi conserve resursele financiare, Tarom a ignorat toate avertizarile si a cumparat doua avioane cu bani cash, ceea ce nu-si permit nici seicii arabi, care recurg tot la finantari bancare pe termen lung.
Wall-Street.ro: De ce a cheltuit Tarom toti banii pe avioane in criza?
Nicolae Demetriade: Motivele le putem banui, dar e greu de dovedit. Insa orice om cu logica isi poate pune aceeasi intrebare, de ce s-au cumparat doua avioane si s-au inc