Muzeul National de Arta al Romaniei
Cabinetul de Desene si Gravuri
Expozitia Lola Schmierer Roth.
Pictura si Grafica.
Donatia sotilor Anne-Louise Roth
si Alexandru Cezar Ionescu
23 noiembrie 2005-26 februarie 2006
Salile Kretzulescu
Apreciata in mediile culturale ale Galatiului natal, creatia Lolei Schmierer Roth a ramas oarecum in umbra in contextul studiilor dedicate avangardei istorice romanesti. A fost, asadar, o pictorita putin recunoscuta, desi, dupa 1919, a asimilat multiple directii stilistice – divizionismul lui Van Gogh, expresionismul lui Kokoschka, abstractionismul lui Kandinsky, cubismul analitic –, pe care le-a experimentat cu rezultate de exceptie. Acestea s-au contopit si s-au sublimat la maturitate intr-o conceptie unitara si originala, indatorata, surprinzator, neoclasicismului promovat teoretic ca agent regenerator al artei franceze de criticul Waldemar George pe care artista l-a cunoscut in 1936 si cu care a corespondat.
Vom incerca sa prezentam sumar citeva repere stilistice ale drumului formativ sinuos parcurs de Lola Schmierer Roth, subliniind faptul ca frecventarea unor medii artistice de exceptie si contactul cu profesori renumiti i-au fost in mare masura inlesnite si de bunicul ei, savantul filolog Haiman Tiktin.
Originara dintr-o familie bogata de armatori si negustori evrei din Galati, viitoarea artista a beneficiat de o educatie solida, in consonanta cu statutul ei social. Resedinta fastuoasa a consulatului olandez la Galati, un adevarat monument de arhitectura de la mijlocul secolului al XIX-lea, in care viata de familie se desfasura probabil ca intr-un roman de Thomas Mann, ii oferea fetitei cu inzestrare precoce pentru desen colturi misterioase, unde sa viseze si sa deseneze. Pianul, biblioteca, vasele cu plante exotice au constituit curind subiecte pe care