Sectorul construcţiilor, care ar putea avea o contribuţie semnificativă în creşterea PIB-ului, trăieşte preponderent din lucrările contractate în anii anteriori, dar care încet-încet vor fi finalizate. Investitorii privaţi dispuşi să demareze noi fabrici, ansambluri rezidenţiale sau spaţii logistice sunt puţini, iar în acest context statul rămâne singurul potenţial motor de creştere al pieţei construcţiilor. Dar licitaţiile de noi proiecte în infrastructură, fie că este vorba de cea de transport sau cea de apă şi canalizare, se pot număra pe degetele de la o mână. În acest context, marile firme de construcţii au început să disponibilizeze angajaţi.
„România poate fi considerată a fi în haos. Preocuparea pentru investiţii scade şi e dezamăgitor că se distruge puţinul făcut până acum. Construcţiile ar putea avea o contribuţie importantă la creşterea economică, pentru că oamenii ar avea de lucru şi s-ar menţine o anumită putere de cumpărare. La noi costul vieţii creşte, dar puterea de cumpărare scade. Este o situaţie paradoxală“, spune Răzvan Niculescu-Aron, prim-vicepreşedinte al Patronatului Societăţilor din Construcţii.
Un euro investiţie publică contribuie la formarea Produsului Intern Brut cu 0,5 euro, potrivit estimărilor unor specialişti din finanţe, astfel că investiţii masive în sectorul de infrastructură ar putea avea o contribuţie decisivă la creşterea economică a României. Spre exemplu, investiţii suplimentare în şantiere de şosele de 2,5 mld. euro ar fi adus anul acesta un plus de 1,25 mld. euro la PIB, echivalentul unei creşteri economice de aproape 1%, potrivit unei analize anterioare a ZF. Estimările pentru anul 2013 indică o creştere economică de peste 2% anul acesta, bazată doar pe exporturi şi agricultură.
Investiţiile publice au scăzut cu 11%
În primele opt luni ale acestui an lucrările de co