Nu peste mult timp se va implini un deceniu de cănd firma Renault a preluat uzinele Dacia Piteşti. Logan - produsul acestei preluări - este acum un succes. Sumele de peste 1,5 miliarde de euro pe care Renault susţine că le-a adus in uzina de la Piteşti pentru a construi Logan abia insă compensează, doar in parte, contravaloarea facilităţilor aproape incredibile pe care statul romăn le-a acordat trustului francez timp de ani la rănd. Mai mult, afacerea a fost incheiată sub marca Dacia, şi nu Renault. Nu a fost vorba de vreun hatăr sau de vreun cadou de prestigiu făcut părţii romăne, ci de o afacere deloc onorantă: avănd in vedere miza - anume, proiectarea şi construirea de la inceput a unui automobil de circa 5.000 de euro - , prin această formulă un insucces era trecut in contul Dacia şi, dimpotrivă, un succes ar fi fost confiscat in timp de Renault. Ce-ea ce s-a şi intămplat. Cine consideră cumva Logan o maşină romănească delirează! Că aceasta va fi fabricată acum şi in Iran sau in Rusia nu este nici decizia uzinei Dacia şi nici vreo expresie a noutăţii că Romănia, care este mereu numai "globalizată" de alţii, ar reuşi şi ea să "globalizeze" pe cineva! Nu este cazul să fie confundate lucrurile. Afacerea există şi este una de succes pentru Renault.
Totul este insă ca afacerea să nu fie prezentată ca vreun exemplu de "investiţie străină" reuşită şi cu atăt mai puţin ca Logan să fie afişat ca un succes al industriei romăneşti.
Şi să mai adăugăm ceva: că lucrurile stau cum spuneam e dovedit de faptul că primul ministru al Romăniei, care a avizat la vremea respectivă privatizarea in condiţiile arătate a uzinei Dacia, a primit rapid, rapid din partea franceză Legion dâhonneur! Păi, din punctul de vedere al intereselor franceze, chiar merita!
Acum, la aproape un deceniu, Renault va construi un nou automobil pe banii statului romăn! Cu noul automobil,