Unul dintre cei mai mari artişti contemporani, Sorin Ilfoveanu, îşi prezintă ultimele creaţii la Sala Dalles, într-o expoziţie curatoriată de Radu Boroianu. Temele esenţializate cu care pictorul şi-a obişnuit, de-a lungul anilor de creaţie, admiratorii sunt onorate şi cu această ocazie.
„Femeia, Bărbatul, Casa, Pomul, Floarea, Copacul, Ogorul, Câinele, Pisica, Pasărea, Capra, Aerul, Soarele, Apa, Focul şi, iar, Femeia, Bărbatul. Împreună, doar când e necesar: Bărbatul şi Femeia sa, Cuplul originar. Universul lui Ilfoveanu este esenţial", scrie Radu Boroianu, curatorul acestei personale Ilfoveanu, în textul însoţitor al expoziţiei, intitulat „Marginalii la un exerciţiu de înţelepciune" - text pe care l-a citit şi în faţa extrem de numeroasei asistenţe adusă la Sala Dalles de vernisajul acestei expoziţii-eveniment.
„Precum un îndreptar pentru existenţa cuviincioasă a fiecăruia dintre noi. Respiraţie, efort, roade, cămin, familie, societate. Talentul pictorului urmează, se conformează gândului său, crezului său", explică, în continuare, Boroianu, justificând titlul textului care constituie şi propria grilă de interpretare a artistului.
„Codul lui Ilfoveanu"
Într-adevăr, cei obişnuiţi, de bună vreme, cu creaţia lui Ilfoveanu, acest reper inconturnabil al artei noastre contemporane, pot spune că numeroasele sale lucrări recente adunate aici - şi intitulate, în cea mai mare parte, simplu „Lucrarea I", „Lucrarea II" etc. - nu fac altceva decât să ducă mai departe maniera proprie cu care artistul (ilustrator remarcabil şi al cărţilor lui Agopian) ne-a obişnuit: aceleaşi siluete esenţializate şi filiforme, aceleaşi simboluri arhetipale ale Creaţiei/Naturii/Elementelor, reprezentate prin constructele cele mai elementare, acelaşi „minimalism" sfâşietor peste care planează aripa terifiantă a disoluţiei şi a Morţii (acest lucru din urmă fiind cel