Patru dintre cele mai mari zece companii din comerţul auto de pe piaţa locală au înregistrat pierderi anul trecut pe fondul scăderii vânzărilor cu peste 50%, iar cinci au înregistrat un declin al rezultatului net. Cu toate acestea, raportat la numărul de maşini vândute, există companii care şi-au îmbunătăţit profitabilitatea.
Importatori precum Renault-Nissan România, Porsche România sau Romcar au înregistrat anul trecut o creştere a profitabilităţii pe maşină vândută între 3%, în cazul fostului importator Ford, parte a Ţiriac Holdings, şi 81% în cazul diviziei de import a grupului Renault în România, dacă se ia în calcul profitul net raportat doar la autoturismele comercializate.
Un importator auto obţine însă profit atât din importul de automobile, cât şi din cel de componente. Dacă în cazul maşinilor adaosul comercial nu depăşeşte decât rareori valoarea de 15%, în cazul pieselor de schimb acesta poate ajunge şi la peste 100% în cazul anumitor componente.
Potrivit lui Liviu Bocsaru, directorului financiar al Renault Nissan România, compania şi-a concentrat eforturile pe menţinerea cotei de piaţă şi a rentabilităţii. Diferenţele de profitabilitate între 2008 şi 2009 sunt explicate de rezultatul din exploatare şi cel financiar. "În ceea ce priveşte profiturile rezultate din exploatare, pe vehicul, am reuşit să nu scădem foarte mult - de la 372 de euro pe maşină în 2008 la 349 de euro în 2009. Această menţinere a profitabilităţii se datorează unei politici de reorientare a resurselor dinspre costurile fixe către cele variabile - mijloace comerciale, cum sunt discounturile pentru clienţi", a subliniat directorul financiar.
O altă prioritate a anului 2009 a fost ameliorarea cash-flow-ului. Reducerea stocurilor şi a creanţelor cu 70% a permis companiei să dispună de suficiente lichidităţi pentru a nu mai apela la credite externe, c