Ministerul Sanatatii, prin intermediul Laboratorului de Igiena Scolara (LIS), recomanda directorilor unitatilor de invatamint ca la intocmirea orarelor sa se tina seama, in primul rind, de interesele elevilor si nu de ale profesorilor. In ultimii ani, mai multe oficialitati au criticat faptul ca elevii romani au prea putin timp liber iar obligatiile scolare sint exagerate. Dr. Gheorghe Eugen Bucur, seful laboratorului, a informat, la inceputul lunii februarie, conducerea Ministerului Educatiei Nationale asupra intocmirii incorecte a orarelor scolare si supraincarcarii programelor analitice, fapt care duce inevitabil la surmenajul intelectual al scolarilor. Dr. Bucur a precizat ca oboseala poate fi recuperabila prin odihna. In schimb, surmenajul intelectual reprezinta o stare patologica cu consecinta imediata - scaderea randamentului scolar. Oboseala duce, mai tirziu, la aparitia unor imbolnaviri infectocontagioase, gen tuberculoza, hepatita virala acuta sau boli psihosomatice gen ulcer gastroduodenal, hipertensiune arteriala, diskinezii biliare, toate acestea ca urmare a scaderii generale a rezistentei organismului. Acesta este motivul pentru care alcatuirea rationala a unui orar trebuie sa stea in atentia tuturor profesorilor. Seful Laboratorului de Igiena Scolara a constatat, cu ocazia unui control efectuat prin mai multe unitati de invatamint , ca programa analitica prevede un numar mult mai mare de ore pe zi decit cel recomandat de Organizatia Mondiala a Sanatatii. In ciclul gimnazial, OMS recomanda sa fie intre 4-5 ore pe zi, iar in scolile din Romania exista, chiar din clasa a VI-a, cite 7 ore. Acest fapt reprezinta un factor inevitabil de suprasolicitare si surmenaj nervos. Suprapus peste fenomenele pre si intra-pubertate, caracteristice virstelor elevilor din gimnaziu, favorizeaza, fara nici o indoiala, diverse imbolnaviri, a adaugat dr. Bucur. De asemenea, o