Ceva-ceva in pregatirea unor constructii rutiere care sa depaseasca bilantul celor 5 kilometri de autostrada din mandatul Tariceanu s-a facut. Guvernul actual a adoptat o ordonanta de urgenta care simplifica procedurile de expropriere a terenurilor utilizate la constructia de autostrazi si drumuri nationale. Actul normativ prevede ca nu numai lucrarile de utilitate publica, dar nici procedurile de expropriere nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor litigii privind proprietatea expropriata. In principiu, noua reglementare ar permite demararea mai rapida a lucrarilor.
Fostele reglementari restrictive erau, fara indoiala, un impediment. Dar nu acestea constituiau buba. Sa nu ne ferim a spune lucrurile pe sleau. Buba o reprezinta rata de furt din banul public la tot ceea ce face obiect de achizitie publica. Daca acestea nu se fac prin incredintare directa, atunci licitatiile organizate se desfasoara trucat, montat, aranjat. Castigatorul este cunoscut, practic, dinainte si deriva inevitabil din caietul de sarcini intocmit intocmai pentru ca un anume beneficiar sa indeplineasca criteriile. Apare evident ca urmare cel care este gata de fapt sa acopere comisioanele legale si ilegale! Unii le numesc parandarat!
Rata de furt din banul public cu acte in regula in domeniul achizitiilor publice este, probabil, pe ansamblu de 70%. Emblema in Romania o reprezinta bordurile, unde parandaratul este de peste 90%: o bordura care costa 50 eurocenti este achizitionata de primarii cu 7 euro. Diferenta imensa merge la castigatorul contractului, la primarie, la primar, la partidul primarului etc. De aceea se schimba atat de des bordurile! Cand cineva dintre cei enumerati are nevoie de bani, se mai schimba o data bordurile! Chiar daca operatiunea s-a mai facut in urma cu doar trei luni!
Autostrazile nu ating performant