Anul acesta, primii 10 clienţi publicitari au achiziţionat cu 5% mai puţin spaţiu de reclamă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În acest an, din cauza crizei economice mondiale, investiţiile în publicitate au devenit mai prudente. În 2009, creşterea pieţei se va tempera. Criza economică mondială afectează în primul rând bugetele de publicitate: dacă scad vânzările, se micşorează şi bugetele de comunicare.
Multe companii multinaţionale au ajustat, în acest an, cheltuielile de publicitate la nivel internaţional. Acelaşi lucru se resimte şi în România.
Managerii din piaţa autohtonă de publicitate sunt rezervaţi faţă de viitoarele creşteri ale bugetelor. Sorin Doru, General Manager Media Hub, spune că este posibil ca industria să urmeze două scenarii.
Pe de o parte, există multinaţionalele care alocă bugetele „de la centru” şi care, în cazul în care se vor confrunta cu dificultăţi, o reducere a bugetelor este foarte posibilă. Pe de altă parte, „există companii multinaţionale care îşi corelează bugetele de comunicare cu realizarea obiectivelor de vânzări. În măsura în care aceste obiective sunt atinse, nu cred că bugetele vor fi afectate”, declară Sorin Doru.
La rândul său, Dan Moraru, Managing Director Graffiti BBDO, spune că, deşi nu crede că va fi un curent general, „sunt convins că vor fi situaţii individuale de companii care vor îngheţa sau reduce bugetele de comunicare în ultimul trimestru”. Ştefan Iordache, COO Leo Burnett & Target, pare îngrijorat: „Criza a determinat o panică generală şi o atitudine mult mai precaută faţă de riscuri, în general”.
Procter&Gamble a tăiat din bugete
Bogdan Prăjişteanu, Managing Director al Mediaedge:cia, comentează cu argumente: „Conform monitorizărilor noastre, constatăm că există diminuări de bugete pe piaţa de publicitate. Astfel, bug