A65-a ediție a expoziției auto de la Frankfurt (IAA) a ajuns la momentul concluziilor. Obișnuiții evenimentului - cei care la fiecare doi ani ajung în marele oraș de pe malul râului Main pentru a vedea pe viu noutățile pregătite de marii producători auto din întreaga lume – au remarcat atât sobrietatea manifestării, cât și saltul către viitor al vehiculelor expuse. Pare că majoritatea constructorilor de automobile au preferat să ignore prezentul – cu a sa criză a vânzărilor care a generat și o alta, de supraproducție - și s-au aruncat cu capul înainte către ceea ce ei numesc „mașina viitorului“.
Pe nu mai puțin de 230.000 de metri pătrați, 1.098 de companii sosite din 35 de state de prin toate colțurile lumii au expus 159 de premiere, dintre care 70 au fost vehicule, iar restul componente și sisteme auto. Pentru mulți aceste cifre par impresionante, însă, în afara suprafeței, toate sunt sub cele de la edițiile precedente, din 2011 sau 2009. Acum patru ani, de exemplu, la IAA 2009, au fost 206 premiere mondiale dintre care 100 aparțineau producătorilor de mașini. Poate doar la capitolul vizitatori, care pare să fi crescut cu circa 15%, să mai avem de-a face cu o surpriză plăcută.
Prezent scump
Aspectul ascetic al majorității standurilor, eclipsate net de euforia și futurismul remarcate în hala Audi, a subliniat parcă situația precară în care se găsește piața care furnizează cea mai mare parte a clienților pentru mărcile prezente la Frankfurt, cea europeană. Prin comparație cu edițiile precedente ale IAA, în 2013 se observă clar numărul destul de mic de vehicule de serie noi, care sunt gata de a fi lansate pe piață, și „explozia“ de concepte. Asta, în parte, pentru că unele mărci au prezentat aceleași produse ca la Geneva Motor Show, în primăvară, în timp ce altele au mizat exclusiv pe expunerea unor idei despre mașinile viitorul