Marja de profit a companiei americane Apple a scazut la cele mai mici niveluri de la lansarea iPone-ului in 2007, in contextul in care competitia si lipsa unor noi produse inovatoare obliga compania americana sa reduca preturile.
De asemenea, valoarea actiunilor Apple s-a depreciat cu 33% de la nivelul record de peste 705 de dolari atins pe 21 septembrie, inregistrand cea mai slaba evolutie dintre titlurile incluse in componenta indicelui american S&P 500, noteaza Bloomberg.
Scaderea marjelor brute ale Apple la 39% de la 45% in ultimul trimestru a fost cauzata de introducerea iPad mini, a altor produse cu costuri de productie mai mari, precum si de reducerile de pret aplicate la produsele existente.
Daca directorul Apple, Tim Cook nu va lansa un nou produs revolutionar, actiunile companiei vor ramane sub presiune, considera analistii.
"Va fi aproape imposibil pentru Apple sa-si mentina marjele pe care le-a avut in ultimii ani. Au putut sa stabileasca aproape orice pret au vrut pentru produsele lor, insa concurenta este in crestere", a comentat David Yoffie, profesor la Harvard Business School.
Incetinirea vanzarilor de iPhone, cel mai bine vandut produs Apple, cu o cota de 56% din venituri, prezinta, de asemenea, un motiv de ingrijorare.
Samsung, HTC si alti concurenti introduc smartphone-uri si tablete mai ieftine si cu multe functii, bazate pe sistemul de operare Android.
Un produs care ar putea genera suficient profit pentru a tempera scaderea marjei ar putea fi un ceas care poate fi folosit pentru convorbiri telefonice si acces la Internet, fiind dotat si cu un serviciu de harti, considera Poonam Goyalm analist Bloomberg.
Pretul ceasului ar fi cu mult sub 200 de dolari, plasandu-se in intervalul de pret cu cea mai mare crestere de vanzari. Compania ar putea vinde milioa