Cei mai multi directori de scoli din Romania nu stiu cum sa administreze institutiile pe care le conduc, sunt slab pregatiti, iar pentru a-si intocmi autoevaluarile copiaza din literatura de specialitate sau de pe internet, rezulta din analizarea rapoartelor anuale de evaluare interna.
Pentru a creste calitatea educatiei in scolile romanesti, Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP) a implementat un proiect a carui prima etapa a fost evaluarea scolilor, cu scopul de a identifica punctele slabe ale acestora. Pentru aceasta au fost folosite, printre altele, rapoartele anuale de evaluare interna, in care directorii scolilor trebuie sa noteze progresele facute si obiectivele pe care vor sa le atinga in viitor.
Aceste rapoarte nu le-au fost, insa, de prea mult ajutor celor de la ARACIP. Marea majoritate a rapoartelor nu prezenta starea in care se afla scoala, directorii institutiilor de invatamant preferand sa copieze chiar din materialele informative ale ARACIP, dar si din surse neoficiale, cum ar fi diferite site-uri, referate si lucrari de dizertatie sau de doctorat publicate pe paginile web ale universitatilor. In unele cazuri, directorii au copiat, pur si simplu, unii de la altii rapoartele, fiind gasite, de pilda, trei lucrari absolut identice, doua din judetul Giurgiu si unul din Dambovita.
Potrivit reprezentantilor ARACIP, autoevaluarea pe care au facut-o directorii scolilor dezvaluie o stare a invatamantului "excelenta", acesta fiind calificativul pe care si l-au insusit mai toti raportorii. "Automultumirea aceasta este cel mai mare dusman al imbunatatirii calitatii scolii. Iar asta cu atat mai mult cu cat situatia nu este atat de buna, dovada stand evaluarile externe si semnalele transmise de mass-media, care, cu toate pacatele ei, nu trebuie neglijata", a comentat, pentru NewsIn, purta