Loviţi de recesiune, românii au renunţat la fidelitatea faţă de branduri şi când vine vorba de produse precum ţigările, cafeaua sau lactatele. Ei se ghidează în funcţie de preţuri. Modul de a face cumpărături s-a schimbat în ultimii ani. În faţa raftului, românul a devenit de multe ori client raţional, care pune preţul în faţa mărcii.
În urmă cu aproximativ cinci-şase ani, sociologii şi specialiştii în branding decretau că românii au început să aibă o cultură a mărcilor şi să caute doar anumite produse. Planurile lor şi, implicit, fidelitatea cumpărătorilor faţă de brand au fost însă repede date peste cap de criza economică. Golurile din portofel ne-au făcut mai precauţi în faţa raftului şi ne-au transformat din cumpărători la impus, fideli unor branduri, în clienţi care se ghidează mai mult în funcţie de preţ.
La fel, promoţiile şi campaniile de reduceri au modificat fidelitatea românilor faţă de unele mărci, de multe ori aceştia schimbând produsul cu care erau obişnuiţi cu unul la reducere. „Erodarea loialităţii s-a făcut simţită chiar şi la branduri cu un grad înalt de fidelizare precum cafeaua ambalată, lactatele sau produsele de curăţenie", se arată în raportul ShopperTrends 2011, prezentat de Nielsen în urmă cu câteva luni. Singurul segment de produse care îşi păstrează încă o masă de clienţi fideli este cel al produselor de îngrijire personală.
A renunţat la ţigările preferate
Elena Avram, 33 de ani, din Capitală, spune că până în urmă cu doi ani nu se uita la preţuri când îşi făcea cumpărăturile. „Ştiam ce marcă de cafea cumpăr de obicei, aşa că aruncam în coş, fără să mă uit la etichetă, de fiecare dată acelaşi produs", spune ea. La fel se întâmpla la zahăr, ulei, mezeluri şi lactate. În ultima vreme însă lucrurile nu mai stau la fel. „În urmă cu aproximativ doi ani am fost nevoită să fac o schimbare. Ţin minte că am vrut să mă duc la