Corporaţiile multi-naţionale deţin controlul asupra a tot ce există, cred tot mai mulţi oameni, ipoteza fiind verificată şi de un studiu al cercetătorilor elveţieni. Din analiza informaţiilor referitoare la 43.000 de corporaţii şi a conexiunilor existente între acestea, a rezultat că un grup relativ mic de companii, 147 mai exact, deţine un control "disproporţionat" asupra economiei globale.
O imagine postată pe Reddit şi preluată de Business Insider pare să surprindă aceeaşi idee: deşi în lume există milioane de produse, ele aparţin câtorva companii. Ilustraţia a fost numită "Iluzia alegerii" şi arată că, de fapt, aproape 400 de produse, unele dintre ele prezente şi pe piaţa românească, sunt deţinute de zece mai corporaţii: Coca-Cola, Nestle, Kraft, PepsiCo, Procter&Gamble, Johnson&Johnson, Unilever, Mars, General Mills şi Kellogg's.
Impresionantă este şi gama diversificată de produse deţinută de o companie. Nestle, spre exemplu, are în portofoliu atât băuturi (Nestea, Nescafe), cât şi dulciuri (KitKat, Crunch), cosmetice (L'Oreal, Vichy, Garnier, Maybelline), haine, (Diesel, Ralph Lauren, Giorgio Armani) sau hrană pentru animale (Friskies, Purina). Şi Mars deţine, pe lângă branduri precum Snickers, Twix, Bounty, Mars, Becel, Knorr, Hellmann's, şi mâncare pentru animale: Whiskas, Pedigree sau Royal Canin.
Imaginea a stârnit o mulţime de comentarii, mulţi concluzionând că, unui consumator i-ar fi foarte dificil să nu mai cumpere produse deţinute de o anumită companie, când aceasta controlează branduri din diferite categorii de consum.
Imaginea indică faptul că, de fapt, alegerile cumpărătorilor nu prea influenţează prezenţa pe piaţă a unui produs. "Practic, banii ajung la aceleaşi zece companii, indiferent de produsul pe care-l cumperi. Amintiţi-vă când toată lumea spunea să boicotăm produsele conexe Koch. Mult suc