Meciul politic a ţinut timp de mai multe zile telespectatorii cu sufletul la gură. Atacurile au fost urmate de contraatacuri, demiterile de ultimatumuri. În final, în locul unei singure crize, cea economică, ne-am pricopsit şi cu una politică, pentru a-i deruta total pe investitorii străini...
Şi totuşi, atât publicul românesc, cât şi întreprinzătorii din afară n-ar trebui să fie prea mult luaţi prin surprindere. La începutul lunii trecute, agenţia de rating Moody's nota în raportul său despre România că alegerile prezidenţiale de la finalul anului 2009 împiedică implementarea de reforme stricte în sectoarele fiscal şi public.
Ba, mai mult, agenţia preciza că nu se aşteaptă la schimbări ale mediului politic pe termen lung: "Cu toate că, în ultima perioadă, criza a obligat noul Guvern să se concentreze pe problemele economice, alegerile prezidenţiale ce vor urma în noiembrie-decembrie 2009 par să împiedice eforturile FMI de a încuraja reformele stricte în sectoarele fiscal şi public. Moody's se aşteaptă la un avânt uşor al iniţiativelor de reformă după alegerile prezidenţiale, dar, pe termen lung, fundamentele mediului politic din România nu au şanse să se schimbe".
Iar dacă e să ne uităm şi mai în urmă, în aprilie 2009, însuşi FMI scria în "dosarul de credit" aferent debitorul numit România: "Alegerile prezidenţiale din toamna acestui an ar putea submina implementarea programului convenit cu Fondul. (...) În timp ce preşedintele, premierul şi ambele partide din coaliţie au semnat programul pe care se bazează Fondul, alegerile prezidenţiale ar putea tensiona relaţiile în cadrul alianţei şi, în ultimă instanţă, ar putea să submineze implementarea efectivă a programului.
Dacă ajustarea este incompletă, dezechilibre fiscale mai mari ar putea provoca ieşiri de capital şi riscuri asociate capacităţii României de a ramburs