In urma cu cateva saptamani, premierul Tariceanu anunta ca isi doreste ca firme romanesti precum Romgaz sau CEC sa-si extinda activitatile si in afara Romaniei.
Vineri, 13 iulie, ministrul transporturilor Ludovic Orban anunta ca CFR Marfa doreste sa cumpere MAV, operatorul national similar din Ungaria.
Ideea in sine nu este rea deloc si, teoretic, prezinte avantaje atat pentru firme (Romgaz, CFR Marfa, CEC, etc) cat si pentru Romania.
Pentru firme: datorita faptului ca vor reusi sa obtina sinergii - ceea ce inseamna o profitabilitate mai mare - asta le va permite practicarea unor preturi mai competitive, atragerea de management mai performant, etc.
Pentru Romania: pentru ca managementul - care va fi platit si mai bine - ramane in Romania, pentru ca alte activitati de valoarea adaugata mare (servicii financiare, legale, de contabilitate, etc) raman in Romania si pentru ca in acest fel Romania o sa aiba nu numai oameni cu putere de cumparare mai mare dar si un grad mai ridicat de a atrage talente.
Un alt avantaj este ca, in vederea privatizarii pe bursa din Bucuresti a acestor firme, si importanta BVB va creste si, deci, si alte servicii financiare. De asemenea vor beneficia si firmele furnizoare datorita faptului ca dintr-o data clientii lor vor fi mai mari.
Extinderea in afara Romaniei a fost incercata pana acum si de firme private, de la IT pana la productia industriala, cel mai de succes exemplu fiind firma Rompetrol care s-a extins si a obtinut cote de piata foarte bune in Balcani si cote de piata bune din Rusia pana in Spania, trecand prin Franta.
Insa extinderea in exterior nu va fi fara probleme si voi analiza separat in zilele urmatoare care sunt implicatiile pentru Romgaz, CFR Marfa si CEC.
Sunt cateva elemente comune insa celor trei mari firme de stat:
Pri