Câteva reguli de bun simţ pot ajuta managerii să evite problemele, în special în perioada de criză, în care contextul economic suferă trasformări importante, nu neapărat benefice afacerilor. Sursa: SHUTTERSTOCK
Înainte de pornirea afacerii, cel mai probabil a existat un studiu de piaţă, s-a găsit o nişă şi o valoare adăugată prin care produsul oferit să se diferenţieze de competiţie. De multe ori exploatarea unui vad bun sau practicarea unor preţuri competitive pot fi atuuri de bază ale afacerii.
Odată ce business-ul a fost deja lansat, el trebuie urmărit cu cel puţin la fel de mult efort ca în perioada de debut. Iată cum procedează Orange, companie care în 2011 a înregistrat pe plan local venituri de aproape un miliard de euro, mai precis 937 de milioane de euro.
"Bugetul pentru anul viitor se face din lunile iulie, august, septembrie ale anului în curs. Acesta este stabilit atât de sus în jos, de echipa managerială, care se bazează pe istoricul afacerii date macroeconomice, dar şi de jos în sus, deoarece sunt consultate departamentele operaţionale care în funcţie de datele pe care le au la dispoziţie propun la rândul lor unele targeturi", a spus Carmen Soare, Tax Manager în cadrul Orange.
În general, managementul stabileşte sumele care vor fi alocate pentru investiţii şi numerarul pe care îl va pune la dispoziţie, precum şi ţinta de marjă de profit.
Odată stabilit bugetul business-ului pentru anul viitor sunt alocate cheltuielile pe departamente.
Una din regulile conducerii afacerii ar fi cea de a adapta în permanenţă planurile în funcţie context.
"La finele primelor trei luni de anul viitor se face o reevaluare a targeturilor, pentru a vedea dacă sunt în linie cu transformările intervenit între timp pe piaţă", spune Carmen Soare.
Spre exemplu, dacă este vorba de o compan