Maşini de epocă, oldtimere, retromobile – indiferent de denumire, aceste triumfuri ale tehnologiei secolului XX au arătat mai tinere ca niciodată, ieri, în parcarea din Dârste. Aici a fost stabilită pauza din prima zi a competiţiei Carpaţi Retromobil, aflată la ediţia a X-a. Participanţii au luat startul de dimineaţă, de la Muzeul Aviaţiei din Bucureşti. După do-uă ore pe Valea Prahovei, nervii şoferilor şi sistemele de răcire ale motoarelor erau să cedeze. „Drumul a fost de rahat, ca de obicei, cum se întâmplă pe Valea Prahovei. A trebuit să o ţin numai din vite-za I în a II-a, când se mergea bară la bară”, ne-a spus şoferul unui Alfa Romeo, care imediat ce a ajuns la Braşov s-a apucat să schimbe jicloarele la carburator.
Poliţiştii îi trag pe dreapta să admire maşinile
Imaginea maşinilor de epocă bătrâne care încurcă traficul e în mare parte falsă. Unele retromobile sunt mai puternice decât ultimele modele pline de plastic ieşite din fabrică. Spre exemplu, un Porsche Targa sau un MG de la mijlocul secolului trecut nu numai că sunt foarte sprintene, dar aduc şi o grămadă de avantaje. „În general, poliţiştii mă opresc să se uite la maşină. Mă întreabă cât de veche e, cât prinde”, ne spune proprietarul unui Porschje Targa. „Ceilalţi şoferi mă claxonează în trafic, dar aşa: cu bucurie, nu de altceva. Fetele mai trag ocheade”, a spus Sorin Muntz, proprietar unui MG din anii 70.
Cea mai scumpă maşină – 80.000 de euro
Totuşi, vedeta incontestabilă a întâlnirii din Dârste a fost un Morgan 8 Supercharged, în 8 cilindri, capabilă să zboare lejer cu peste 200 la oră. Proprietarul, Alto Forza, este vicepreşedintele clubului italian de maşini de epocă. El a venit din Italia pentru a participa la Raliu. „România este o ţară frumoasă foc, din păcate are nişte drumuri foarte proaste”, ne spune bătrânul şofer. Bijuteria italianului a participat chi