Peste 40 la suta din romani au dificultati in citirea unui text, iar 47 la suta a abilitati scazute in matematica si stiinte, potrivit unui raport al Comisiei Europene privind nivelul educatiei din Uniunea Europeana.
Astfel, romanii sunt la un nivel similar cu bulgarii, din punctul de vedere al abilitatii de a citi, aflandu-se la coada clasamentului european, se arata in raportul Comisiei Europene (CE).
Din acest punct de vedere, exista diferente destul de mari intre fete si baieti. Peste jumatate din baieti au probleme la citire, comparativ cu putin peste 30 la suta din fete.
La nivelul intregii Uniuni Europene, 19,6% din oameni aveau dificultati in a citi un text, in 2009, in scadere fata de nivelul de 23,1% din 2006.
La matematica, 47% din romani aveau probleme, in 2009, situatia imbunatatindu-se comparativ cu 2006, cand procentajul era de 52,7. Bulgarii sunt cei mai slabi la matematica din Uniunea Eropeana, 47,1% din ei avand rezultate slabe in acest domeniu.
Finlandezii stau cel mai bine din acest punct de vedere, doar 7,8 la suta din ei avand dificultati in rezolvarea problemelor de matematica.
Comisia Europeana noteaza, totusi, faptul ca romanii au una din cele mai mari rate de reducere a procentajului de elevi slabi in domeniul stiintei, de 5,5 la suta, alaturi de Portugalia (-8%), Italia (-4,7%) si Bulgaria (-3,8%).
Romania si Bulgaria raman, in ciuda acestui fapt, statele cele mai slabe in acest domeniu, cu o rata de peste 35 de procente, spre deosebire de 6% in Finlanda, 8,3% in Estonia sau 13,1% in Polonia.
Dintre toate obiectivele stabilite in privinta educatiei la nivel european, Romania a reusit sa indeplineasca unul singur: numarul absolventilor la facultatile de matematica, stiinta si tehnologie este 17 la mia de studenti. Media in Uniunea Europene este de