Cand vorbim de succes in business, nu putem sa nu recunoastem faptul ca reputatia este unul dintre factorii cu o pondere impresionanta. Cu totii aspiram la o reputatie impecabila: deopotriva companii, manageri sau simpli angajati. Ne-ar placea sa auzim oamenii din jurul nostru vorbind numai in termeni apreciativi despre noi. Reputatia este strans legata de increderea pe care o investesc in noi cei cu care interactionam. Se construieste foarte greu, insa se poate distruge la fel de usor precum un castel din carti de joc.
Warren Buffett spune: „Iti trebuie 20 de ani ca sa-ti construiesti o reputatie si 5 minute ca sa o distrugi. Daca te vei gandi putin la asta, vei face lucrurile in mod diferit”.
Care este legatura dintre personalitate si reputatie? Personalitatea poate fi inteleasa dintr-o dubla perspectiva: ce crede despre sine un om (identitatea) si ce cred ceilalti despre acea persoana (reputatia).
Identitatea se refera la cele mai adanci credinte, idealuri, in timp ce reputatia se refera la cum descriu ceilalti acea persoana. La randul sau, reputatia unei persoane, arata studiile profesorului doctor Robert Hogan, comporta doua fatete: partea „luminoasa” si partea „intunecata”.
Partea luminoasa a personalitatii reprezinta performanta noastra sociala atunci cand suntem in control si in „forma buna”, acele caracteristici care apar in timpul interactiunii sociale si care faciliteaza sau inhiba abilitatea unei persoane de a se intelege cu ceilalti si de a-si realiza obiectivele.
Partea intunecata a personalitatii se refera la cum ne comportam atunci cand „lasam garda jos”, cand nu ne mai controlam, adica asa cum suntem in situatii atipice, de noutate, stres, presiune, oboseala etc.
Partea luminoasa a personalitatii este masurata prin Profilul de Personalitate Hogan – HPI. Acesta evalueaza modul in care ne vad ceilalti in activitate