Piaţa de comunicare şi-a pierdut din elan, pe fondul scăderii bugetelor destinate publicităţii şi a puterii de cumpărare, însă publicitatea se adaptează şi în aceste vremuri de criză şi... câştigă
O analiză realizată recent de analistul media Iulian Comănescu arată că „mass-media pierde, în timp ce publicitatea câştigă“. În 2011, agenţiile de media au înregistrat pierderi în masă, cu rare excepţii, la fel cum s-a întâmplat şi în cazul grupurilor audiovizuale. Presa scrisă autohtonă este greu încercată, singurul jucător care se mai află pe profit fiind Ringier, iar online-ul, mai precis site-urile independente de grupurile de media clasice, se află la limita subzistenţei, potrivit aceleiaşi analize. Pe scurt, piaţa de media a arătat sumbru în 2011, iar analiştii evită să lanseze scenarii optimiste cu privire la sfârşitul anului în curs şi al celor ce urmează. Publicitatea, în schimb, se abate de la trendul descendent al pieţei, înregistrând profit peste profit şi cifre de afaceri uluitoare.
„E un simptom cu privire la faptul că, în multe cazuri, cheltuielile de marketing au fost mai mari în 2011“, explică analistul media Iulian Comănescu.
Referitor la mersul pieţei de publicitate, în 2012, „situaţia politică a provocat o anumită expectativă la clienţi, susţine Iulian Comănescu, iar aceasta ar putea costa câteva procente din totalul de 300-310 milioane de euro (valoarea pieţei în 2011). Am auzit de estimări care sunt revizuite de pe la 309 la 303 milioane de euro“, adaugă analistul media.
Teddy Dumitrescu, CEO-ul grupului Publicis, împărtăşeşte opinia lui Comănescu: „piaţa de publicitate autohtonă va scădea anul acesta cu 7%-8% faţă de anul trecut, şi va scădea, mai puţin accentuat, şi în 2013“. În ceea ce priveşte bugetele clienţilor cu care lucrează agenţiile, Teddy Dumitrescu spune că acestea au urmat trendul pieţei largi, respectiv o sc