Vanzarile cotidienelor romanesti oscileaza din motive de strategie promotionala, schimbari de management si de politica editoriala. E singurul lucru cert care se poate spune pornind de la tirajele pe al doilea trimestru din 2008, aparute zilele trecute pe site-ul Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), la Cifre de difuzare.
Circulatia a scazut atunci cand publisherul a renuntat la inserturi si a crescut in caz contrar. Daca au existat si renuntari, putem presupune ca DVD-urile, CD-urile si cartile, ultimul racnet in materie de publishing, in anul care a trecut, au ajuns pe undeva, pe la zenit. Grupurile de media evalueaza probabil in prezent castigurile de tiraj si eventualele pierderi financiare din aceste intreprinderi, despre care s-a spus ca distrag atentia de la produsul principal, dar in unele cazuri aduc audienta acestuia.
Tirajele: inca o confirmare pentru tabloide
In ordine alfabetica (fiindca ierarhia Libertatea-Click!-Gazeta Sporturilor e previzibila), situatia e cam urmatoarea:
Adevarul 26.529/26.966, crestere abrupta in iunie (peste 37 de mii), legata de inserturi.
Can-Can 92.841/40.305 (medie partiala)
Click! 122.477/56.575 (medie partiala, aparut in martie 2007) – se stabilizeaza mult peste 100 de mii.
Cotidianul 20.976/17.964, dar scade de la 27 de mii in februarie la 17 si ceva de mii in iunie, din cauza renuntarii la DVD-uri.
Evenimentul zilei 51.974/62.532.
Gandul 25.887/28.046, cu o cadere abrupta de la 36.000 la 22.000.
Gardianul 4.457 (ianuarie-martie)/5.894
Gazeta Sporturilor 100.832/71.402
Jurnalul national 66.514/84.267
Libertatea 237.585 (ianuarie-martie)/269.752.
Pro Sport 57.155/65.390.
Romania libera 56.341 (ianuarie-martie)/55.121.
Ziarul financiar 15.716/16.539
Ziua 15.503/18.384.
Cifrele reprezinta medii BRAT pen