De pe la inceputul verii, site-urile de si despre media au fost inundate de stiri despre posibilitatea de a introduce continut platit de utilizatori. Cireasa de pe coliva (sau bomboana de pe tort, ambele sint valabile, chiar daca le-am pus invers) a fost declaratia lui Rupert Murdoch, cel care a trimbitat ca News Corp. va introduce un sistem de plata pentru publicatiile ziarelor din conglomeratul media pe care il conduce, scrie Alex Mihaileanu, pe blogul lui.
Rupert Murdoch este, pina la urma, unul dintre cei mai influenti oameni din lume, dar asta nu inseamna ca nu se poate insela. E drept, este un trendsetter in materie de miscari pe aceasta piata, dar solutia lui suprema, introducerea abonamentelor pe stiri, este cel putin stupida. Si, asa cum spunea Michael Wolff, cel care a scris biografia mogulului american, intr-un articol in Vanity Fair, daca Murdoch stie foarte bine cu ce se maninca presa traditionala, un domeniu in care este as, inca nu pricepe cum e cu new media.
De ce abonamentele nu reprezinta o solutie viabila
De aici poate porni o lunga discutie, dar Murdoch este relevant doar ca punct de plecare, in contextul in care el este cel care a trasat tendinta abordarii veniturilor publicatiilor pentru urmatorii doi-trei ani. Continuarea vine odata cu descoperirea citorva “gauri” in strategia de monetizare a site-urilor de stiri.
Daca piata de publicitate e pe butuci, asta nu inseamna ca un site precum cel al The New York Times nu poate sa produca si altfel decit prin cersitul a citiva centi per articolul citit. Si asta denota o crunta lipsa se originalitate si, mai ales, de lipsa a unei viziuni inovatoare. Si, ceea ce uita atit Murdoch, cit si alti publisheri, este ca tocmai inovatia face ca internetul sa se invirta. Si, intr-un final, asta va duce la esecurile unor modele de business.
Plata pe continut p