Astazi m-am hotarat sa abordez mai in detaliu atat problema comertului exterior, a investitiilor straine si a datoriei externe inregistrate de Romania, cat si situatia existenta pe piata auto, unde evolutia numarului inmatricularilor de masini noi arata ca aceasta industrie se afla in pragul colapsului.
I. Comertul Exterior
In primele doua luni ale anului, comertul exterior al Romaniei (import+export) s-a redus cu 30% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Astfel, importurile au scazut de la 8 miliarde euro la 5,3 miliarde, iar exporturile de la 5,2 la 3,9 miliarde. Partea buna a lucrurilor este ca deficitul comercial s-a redus dramatic iar agentiile de rating nu mai pot invoca deficitul mare pentru a ne degrada ratingul de tara.
Partea proasta este ca aproximativ 80% dintre produsele exportate inglobeaza produse importate iar scaderea importurilor cu 34% comparativ cu primele doua luni ale anului 2008 reflecta atat o reducere a cererii interne cat si o reducere a cererii externe. Companiile produc si exporta mai putin, deci si importa mai putin.
Trebuie spus ca in ianuarie si februarie, exporturile au ajuns la nivelul inregistrat in 2006. Teoretic, scaderea importurilor ofera companiilor romanesti ocazia de a recuceri piata interna, insa situatia existenta pe piata creditului precum si noua politica fiscala a Guvernului le fac viata grea acestor companii pentru ca in loc sa le sprijine, autoritatile mai mult le incurca.
II. Deficitul extern si investitiile straine
Daca pana anul trecut aveam o problema cu deficitul extern in sensul ca acesta crestea mult prea repede, acum problema este inversa. Este bine ca deficitul se ajusteaza (acest lucru ajuta moneda nationala) insa procentul cu care scade este mult prea mare si prin urmare, aceasta scadere arata faptul ca economia are probleme serioas