Ultimul film semnat de Cristian Mungiu, ’’După dealuri’’, a intrat sâmbătă în competiţia oficială de la Cannes, unde a a fost primit atât cu aplauze, cât şi cu critici. Filmul este inspirat de cazul de la Tanacu, din 2005, când o tânără a murit în urma unei încercări de exorcizare desfăşurate la o mânăstire izolată, scrie Associated Press.
O parte dintre spectatori nu au apreciat ritmul lent cu care avansează filmul lung de două ore şi jumătate şi şi-ar fi dorit probabil, din partea regizorului, o condamnare deschisă a fanatismului religios. Prin contrast, în România, conform lui Mungiu, au existat numeroase piedici în procesul de a realiza acest film aşa cum este el, din cauza puterii de care se bucură Biserica Ortodoxă.
FOTO: ASSOCIATED PRESS. Regizorul Cristian Mungiu, înconjurat de actriţele Cosmina Stratan (stânga) şi Cristina Flutur (dreapta)
’’După dealuri’’ a iscat controverse şi a împărţit presa europeană în mai multe tabere. Jurnaliştii ziarului francez Aujourd'hui scriu că unul dintre motivele pentru care aşteaptă acest film este faptul că povestea tinerei suspectată a fi posedată poate situa acţiunea filmului între real şi fantezie, ceea ce creează un anumit suspans. De asemenea, ei fac referire şi la filmul anterior al lui Mungiu, ’’Patru luni, trei săptămâni, două zile’’, pe care îl consideră ’’un film impresionant prin intensitatea trăirilor personajelor sale’’.
FOTO: ASSOCIATED PRESS. Regizorul Cristian Mungiu, împreună cu actorul Valeriu Andriuţă
Editorialistul britanic Jonathan Romney a scris în ’’The Independent’’ că ’’După dealuri’’ este singurul film cu potenţial şi că acesta ar putea câştiga premiul Palme d’Or. Romney adaugă însă că filmul lui Mungiu ar putea să nu fie tocmai pe placul publicului, din cauza duratei sale de două ore şi jumătate.
Ziarul ABC din Spania face o comparaţie între fi