Aduc in atentia publica un document al Asociatiei EDU CER din 2007, aparut in presa vremii. Cred ca isi aduce contributia la intelegerea evenimentelor din sistemul educational al anului 2011. Informatiile prezentate sunt la nivelul anului 2007, s-ar putea sa nu mai fie actuale.
Toate datele si evenimentele ultimilor ani conduc la concluzia ca educatia romaneasca este pervertita de interesele de imbogatire a unor “moguli”, aflati in spatele deciziilor si legilor care reglementeaza sistemul educational romanesc. Asociatia profesionala pentru educatie si cercetare EDU CER [09.09.2007]
1. Primul obiectiv: sa nu se afle calitatea precara a educatiei, la toate nivelurile si ciclurile de invatamant, pentru a nu periclita salariile celor aproximativ 11.000 de functionari din minister si structurile subordonate, pentru existenta carora statul cheltuie circa 200 milioane de euro anual.
Exista, totusi, cel putin 3 evaluari care pun diagnostice clare invatamantului romanesc : Raportul Miclea : invatamantul romanesc este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate. Evaluarea EDU CER : invatamantul romanesc este incremenit in paradigma comunista a ultimilor 30-40 de ani. Aprecierea SAR: invatamantul romanesc este fabrica auohtona de mediocritate.
Pentru realizarea acestui obiectiv sunt relevante cel putin 3 actiuni :
a. Blocarea evaluarii externe a calitatii educatiei. Asa cum cere directiva Uniunii Europene aceasta evaluare trebuie realizata de catre agentii independente, de terta parte. Desi Legea 87/2006 prevede acelasi lucru, evaluarea calitatii educatiei se face in continuare la furnizor, adica de catre minister si structuri sau agentii subordonate acestuia.
b. S-au desfiintat testele nationale, care, mai ales in ultimii ani, dadeau o masura mai exacta a calitatii educatiei in gimnaziu si au fost inlocuite cu