Exporturile si-au revenit pe finalul anului trecut dupa zece luni de scaderi continue, ajutate de deprecierea leului, dar si de cresterea cererii pentru Dacia pe pietele externe. Cresterea somajului si scaderea puterii de cumparare au prabusit importurile.
Semnele de revenire a exporturilor au aparut in ultimele doua luni ale anului. Dupa ce in noiembrie 2008 exporturile treceau pentru prima data in cinci ani pe minus, in noiembrie 2009 au revenit pe plus, pentru ca ritmul de crestere sa se accentueze in decembrie.
"Evolutia satisfacatoare a exporturilor in plina criza economica s-a datorat in principal majorarii cererii pentru masinile Dacia si utilajele produse in Romania, ca urmare a investitiilor straine substantiale din anii anteriori, dar si datorita deprecierii monedei locale care a determinat cresterea competitivitatii exporturilor romanesti", a comentat Melania Hancila, economistul-sef al Volksbank.
Exportatorii au avut mari dificultati anul trecut, chiar si in conditiile unui curs depreciat care i-a avantajat. Prabusirea economiilor din principalele tari partenere a determinat inchiderea a mii de firme exportatoare.
Hancila spune ca anul acesta este posibil ca exporturile sa inregistreze o usoara crestere comparativ cu 2009, insa considera ca firmele exportatoare nu vor mai beneficia de avantajul cursului, astfel ca va trebui sa se bazeze strict pe competitivitate si pe cresterea cererii din partea tarilor partenere. "Importurile vor ramane la un nivel redus datorita prabusirii cererii interne pe fondul cresterii somajului."
Volumul exporturilor a scazut in primele zece luni cu ritmuri cuprinse intre 6 -27% fata de aceleasi perioade din 2008. Insa, in noiembrie exporturile au urcat cu aproape 7%, iar in decembrie ritmul de crestere s-a accentuat, la 18,9%.
Pe ansamblul anului trecut, exporturile au coborat cu 13,9%