Dintre toate variantele de avioane de luptă propuse Ministerului român al Apărării, cele mai multe se referă la “bătrânul” F-16, produs de firma americană Lockheed Martin. Partea română are în studiu trei variante de achiziţie pentru avioanele F-16: pentru 24 de avioane second-hand, pentru 24 de avioane noi şi pentru 48 de avioane noi. SUA sunt dispuse să ofere României avioane de luptă în oricare dintre cele trei variante menţionate.
Contractul de achiziţie ar putea fi similar celui încheiat între SUA şi Polonia, care a avut de ales între trei tipuri de aeronave şi a decis, în decembrie 2002, să cumpere modelul F-16. Pentru 48 de avioane F-16 noi, Polonia va plăti 3,5 miliarde de dolari – această sumă incluzând antrenamentul piloţilor şi mentenanţa aparatelor pentru primii doi ani. Pe de altă parte, România a mai primit oferte de avioane F-16 second hand şi din partea altor două ţări – Belgia şi Israel. României i s-ar fi propus chiar avioane F-16 gratis, folosite până acum de armata israeliană, cu condiţia ca procesul de modernizare a acestor aeronave să fie plătit de România şi să fie realizat de firme din Israel.
Avioanele din Israel sunt însă mai vechi decât cele oferite de SUA şi de Belgia şi ar necesita un proces de modernizare foarte costisitor. Luna trecută, secretarul de stat Corneliu Dobriţoiu, şeful Departamentului pentru Politica de Apărare din Ministerul Apărării, a întreprins chiar o vizită în SUA, pentru a fi informat despre avioanele F-16. Până la licitaţia care va fi organizată, probabil, la începutul anului 2008, conducerea Ministerului român al Apărării nu a exprimat o poziţie clară în favoarea unui anumit tip de avion. Ministrul Teodor Meleşcanu a recunoscut însă că pentru alegerea viitorului avion de luptă al României vor fi luate în calcul nu doar criterii economice, ci şi politice. (M.D.)
Dintre toate variantele de avioane