Preţurile carburanţilor s-au dublat în ultimii trei ani, dar rămân mai mici decât media europeană. Sursa: Reuters
Un român îşi poate cumpăra dintr-un salariu mediu lunar aproape 290 litri de benzină (şase plinuri), mai mult decât un bulgar (280 litri) dar mai puţin decât un ungur (360 litri). Dacă ne comparăm cu nemţii sau cu italienii, discrepanţele sunt mai mari. Un italian poate cumpăra pe lună circa 1.340 litri, iar un german, 1.656 litri.
Strategie defectuoasă
Actuala situaţie este un rezultat al unei strategii deficitare aplicate la nivelul anilor ’90, consideră analistul economic Ilie Şerbănescu. "În acea perioadă, a fost menţinut un preţ foarte mic al benzinei, la jumătate din preţul european, pentru a proteja automobiliştii. Dar, pentru că statul trebuia să aducă bani la buget din altă parte, a fost impus un nivel mare de impozitare asupra salariilor", a afirmat acesta. Preţul benzinei comercializate în România a crescut cu 4,2% de la începutul anului până în prezent, în timp ce media europeană a urcat cu 4,7%, potrivit unei analize realizată de consilierul de stat Andreea Paul.
La motorină, preţul a crescut în România tot cu 4,2%, iar în UE cu 4%. Ţara noastră are al doilea cel mai mic preţ al benzinei şi al patrulea cel mai mic preţ al motorinei din Uniunea Europeană, iar preţul benzinei este cu 15% mai mic şi cel al motorinei cu 10% mai mic în România decât media UE.
Scumpirile, mai mari la noi decât în restul Europei
Preţurile au crescut mai repede în România decât în restul Europei. Între ianuarie 2009 şi februarie 2012, preţul benzinei a crescut cu 93% în România şi cu 60% în UE.
Contractul de privatizare a pachetului majoritar de acţiuni al Petrom nu oferă nicio pârghie Ministerului Economiei pentru a interveni în stabilirea preţurilor la produsele petroliere, spun reprezenta