Deruta din sistemul educativ romanesc se poate prea bine intrevedea si din cea mai recenta luare de pozitie a dlui stefan Vlaston, un coleg implicat activ in stradania reformarii invatamantului nostru, in calitatea sa de presedinte al Asociatiei Profesionale pentru Educatie si Cercetare EDU CER. Conform acesteia, "universitatile de stat si private, prevalandu-se de autonomia universitara, au scapat de sub orice control al statului. (…) Statul este responsabil in fata cetatenilor contribuabili de legalitatea si calitatea serviciilor aflate in piata. Inclusiv a serviciilor educationale. In masura in care legislatia nu e clara sau cetatenii nu sunt informati prin toate mijloacele posibile asupra situatiilor ilegale care apar, statul este vinovat de neindeplinirea responsabilitatilor pentru care incaseaza taxe si impozite".
Profesand asemenea idei, dl stefan Vlaston se dovedeste un statalist maximalist. Dupa domnia sa, statul se descalifica daca nu se implica, prin exersarea functiei sale de control, in evolutiile din invatamant. Insa, daca ar fi asa cum doreste dl Vlaston, scolile confesionale, organizate de unele dintre cultele religioase, din vointa si cu mijloace logistice proprii, ar trebui aduse sub stricta ascultare sau desfiintate cu totul. De la aceasta regula generala nu s-ar cuveni sa faca exceptie nici o scoala, de nici un grad, fie si izvorand din initiative particulare. Altfel spus, pe initiativa mea si pe banii mei, sa intervina bunul-plac al statului.
Lucrurile visate in acesti termeni imi amintesc vremurile – astazi idealizate de unii – cand statul comunist reglementa pana si inviorarea de dimineata. Imaginarul reformist al dlui Vlaston pare, din pacate, viciat de amintirea acelor vremuri; si nu oricum, ci in cheia nostalgiei si a dezirabilului.
Daca este nevoie de stat in materie de educatie, cred ca acest lucru se cuvine