Responsabil principal cu asigurarea prezenţei produselor la raft şi promovarea lor fără a face concurenţă neloială, merchandiserul poate fi cheia creşterii vânzărilor pe timp de criză.
Cum numărul marketurilor este în creştere, atenţia la raft a producătorului este mai mare pentru a reuşi să-şi atragă clienţi şi să-i fidelizeze. Merchandiserul este cel responsabil direct de acest aspect, iar pentru că nu necesită o calificare anume sau experienţă anterioară, este un job accesibil multor categorii de oameni. „Fie că sunt studenţi, fie că abia au terminat liceul şi nu ştiu încotro s-o apuce sau şi-au pierdut locul de muncă pe care îl aveau de ani de zile, există din ce în ce mai multe persoane care încearcă să abordeze şi această meserie", spune Claudiu Ciobanu, managing partner Tri Consultance, firmă specializată pe servicii de merchandising. Angajatorul unui merchandiser nu este reprezentat de supermarketul în care îşi desfăşoară activitatea, fapt pentru care nu poartă însemnele acestuia. Ciobanu precizează că este angajat de producători sau furnizori ai reţelelor de magazine sau este angajat de firme ce furnizează servicii pentru mai mulţi producători.
Influenţarea comenzilor
Sarcinile de lucru ale unui merchandiser sunt fixate în funcţie de gama de produse de care se ocupă, de vizibilitatea pe care o are la raft şi dacă este implicată într-o promoţie. „Merchandiserul este persoana care asigură prezenţa produselor la raft, aranjează şi menţine zona de depozitare a produselor sale, promovarea lor fără a face concurenţă neloială şi participă la inventarierea articolelor sale", spune Andreea Mihai, director marketing Carrefour. În plus, Mirela Mustaţă, ER consultant Procter&Gamble, precizează că un merchandiser are obligaţia de a verifica preţurile şi de a indica neconcordanţele, de a coordona organizarea diverselor activităţi prom