“Pe plan mondial, suntem martorii unei mari schimbari: filmul documentar, mai ales cel de autor, a inceput sa-l bata pe cel de fictiune. La noi se vede prea putin, dar in Occident ruleaza in sali pline, sunt foarte mari vanzarile in televiziuni. Este un boom in acest sens.”, spune Csilla Kato, director de programe la Festivalul de film documentar Astra Film 2012.
R: Cat de dificila a fost selectia documentarelor care vor fi proiectate la Astra Film 2012?
Csilla Kato: In fiecare an avem o perioada de selectie de cam 2-3 luni, iar anul acesta a fost la 1 aprilie termenul de inscriere a filmelor. S-au inscrsi in jur de 1000 de filme din toata lumea, ceea ce inseamna, practic, un dulap plin de dvd-uri. Avem o echipa de selectori si preselectori cu care lucram, pentru ca practic nu se pot viziona atat de multe filme de catre un singur om. Selectia finala reprezinta doar 10% din materialele trimise, iar procesul de selectie este foarte intens, cu 2-3 luni de vizionari, de consultari si chiar si de dezbateri.
Pentru competitie primeaza realizarea cinematografica. Documentaristii sunt cineasti, la fel ca si cei din domeniul fictiunii. Ei prin film pun pe ecran o lume, construita din elementele realitatii care ne inconjoara. Ne duc intr-o lume prin limbajul cinematografiei, ori sunt cai infinite de a aborda un subiect si noi incercam sa le alegem pe cele mai bune pentru competitie.
R: Care este highlight-ul festivalului de anul acesta?
CK: Avem mai multe highlight-uri, practic competitia in sine este foarte importanta. Avem 4 sectiuni competitionale: International, Romania, EcoCinematograf si Student. In afara de asta avem programe de ateliere in care se discuta despre documentar, despre cum se poate realiza acest gen de film. Avem chiar un eveniment profesionist de prim rang in acest sens, care se numeste Do